Jdi na obsah Jdi na menu
 


POUŽÍVANÉ GRAFICKÉ A TISKAŘSKÉ TECHNIKY - PŘEHLED PROVÁDĚNÝCH PRACÍ - JAK SE DĚLÁ ALGRAFIE!

 TISKAŘSKOU DÍLNU VYUŽÍVÁM VĚTŠINOU K PRÁCI VE TŘECH GRAFICKÝCH TECHNIKÁCH:

1 - tisk z  výšky - linoryt a dřevoryt

2 - tisk z hloubky - suché jehly a rytiny suchou jehlou

3 - ruční typografická sazba 


 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 PRO ÚPLNOU PŘEHLEDNOST A INFORMACI UVÁDÍM SEZNAM

VŠECH UMĚLECKÝCH GRAFICKÝCH TECHNIK  

MEZINÁRODNÍ ZKRATKY GRAFICKÝCH TECHNIK

 

A

Algrafie

 

C1

Ocelorytina

 

C2

Mědirytina

 

C3

Lept

 

C4

Suchá jehla

 

C6

Vernis mou

 

C7

Mezzotinta

 

C8

Rytina do umělé hmoty.

 

CAD

Počítačová grafika a tisk

 

KT

Kombinovaná technika

 

L 1

Litografie křídou

 

L2

Litografie tuší, perem. Štětcem

 

L3

Litografie škrábaná do asfaltu

 

L4

Kamenorytina

L 5

L5

Akvatinta na litografickém kameni

 

M

Monotyp

 

P1

Pérovka – zinek, klišé

 

P2

Autotypie

 

P3

Heliogravura

 

P4

Hlubotisk

 

P5

Světlotisk

 

P6

Fotolitografie

 

P9

Vystřihovánka

 

S

Sítotisk – serigrafie

 

T

Typografie

 

X1

Dřevořez

 

X2

Dřevoryt

 

X3

Linoryt

 

X4

Olovoryt

 

X5

Ražba, suchá pečeť

 

X6

Zinkoryt

 

X7

Maesrova deska

 

X8

Papíroryt

 

X9

Razítko : k – kovové ,      p – pryžové

 

X10

Plastoryt

 

Dodatky: 

/3                              -  počet barev, v němž exlibris vytištěn 

/2col.                         – počet barev,v němž exlibris ručně kolorován

+T                              -doplněno sázeným textem

mk                             - mimo katalog

b.l.                             – bez legendy exlibris, EXL,EL apod. zkratek

podt.                          – podtisk barevný        

UE                             - universální

UNI                           - unikátní exlibris

autograf                      -rukopisný podpis

rkp                             - rukopis, rukopisný

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

          Úvodem k tisku z výšky 


 

 Nejstarším tiskem z výšky je deskotisk, čili tisk vyrytého obrazu nebo písma do dřevěné desky. Pro deskotisk se ustálil název DŘEVOŘEZ a později vzniknuvší název DŘEVORYT. O obojích technikách bude ještě pohovořeno ve zvláštní kapitole ve vztahu k vývoji knihtisku a ke knize vůbec. Tyto techniky jsou si podobné, ale zůsob provedení je velmi rozdílný. V první polovině XX. století bylo vyvinuto korkové linoleum, které dalo základ vzniku technice podobné dřevořezu a dřevorytu. Vznikl LINORYT. Korkové linoleum částečně nahradilo dřevěné desky pro podobné vlastnosti. Po II. sv. válce bylo korkové linoleum  nahrazeno novým materiálem - PVC, jehož použití pro tisk z výšky bylo a dosud je  všestranější a tisk je také i kvalitnější. 

     PVC je de facto pružný umělohmotný materiál s podobnými vlastnostmi jakou má guma.  PVC slouží jako vynikající stavební materiál a především jako podlahovina a patří mezi na celém světě nejpoužívanější umělohmotný materiál.  Pro podobné vlastnosti jakou má guma,  se ustálil i pro tento materiál stejný výraz a dokonce i zlidověl. Proto také mnozí laici a začátečníci, zejména žáci základních škol, ale i neznalí učitelé, nedokázali rozlišit rozdíl mezi PVC a gumou a při výběru materiálu pro výuku ve výtvarné výchově chybovali špatným výběrem.  Tak se technika linorytu ve svých začátcích zprofanovala a zkompromitovala a vytvořila si mnoho nepřátel vcelku oprávněně, protože gumu místo linolea (PVC) zásadně nelze. Guma je totiž  vysoce pružná, při tlaku klade odporu a mění tvar. Práce do kvalitního PVZ částečně nahrazuje dřevoryteckou práci a lze ji i po umělecké stránce srovnat s originálním dřevorytem jako za rovnocennou.  Přesto však nese v sobě patrné rozdíly jak v technickém provedení, tak ve vzhledu. V tomto ohledu je dřevoryt nepřekonatelný.  


 

nbsp;

nbsp;